majsens böcker

Alla inlägg under februari 2011

Av Maja - 9 februari 2011 14:22

Vad är det för mystist med perrong 13?


En gång vart nionde år öppnas en hemlig lucka vid perrong 13 på tunnelbanstationen Kings Cross i London. Bakom luckan finns en gång som bara är öppen under nio dagar och den leder till en underbar sagoö där meniskor lever i frid och ro med jättar, feer, häxor och andra mystiska väsen.


Men så en dag sker katastrofen: den nyfödda prinsen på ön blir kidnappad och bortförd av den rika och elaka mrs Trottle.


Först nu, när nio år har gått och gången är öppen igen, kan man försöka rädda prinsen. Den unga häxan Dufa, den enögde jätten Hans, den gamle trollkarlen Cornelius och den goda fen Gurkintrud har fått i uppdrag att leta upp prinsen och få hem honnom igen-innan det är försent. Men var finns han? Om bara några dagar stängs gången på nytt!


Denna boken är ett spänande äventyr men det kan vara trögt och svårt att komma in i den i början men när man har läst nästan halva boken är det roligare.

5/10...ja, aliens typ:         




 

Av Maja - 8 februari 2011 15:29

Anna, hjälp mig...


Det är sju är sedan Annas mamma försvann. Nu hör Anna henne ropa på hjälp. Men rösten ekar bara i Annas huvud. Håller hon på att bli tokig? Eller är hennes mamma tillfångatagen någonstans och behöver hjälp?


Spåren leder rakt in i det mörker som Anna är så rädd för.

Det mörker man kan dö av...


Denna bok är fylld av spänning och man tröttnar alldrig på att läsa den! 

8/10 boknördar:    


 

Av Maja - 7 februari 2011 14:19

Främlingen stod i grå kappa och han gled nästan ihop med dimman. Mor stelnade till när hon såg honnom. "Vad vill du här?" frågade hon honnom.

"Det kan du vell gissa."

"Nej", sa mor och använde skämmarrösten mot honnom: "Gå din väg och låt mig och mina barn vara ifred".


Dinas mor är rädd för främlingen. Så rädd att hon flyr hals över huvud med hela familjen. Men var kan man gömma sig från en Svartmästare? Var är man säker när den som jagar en har ormens gåva?


Detta är den tredje boken i serien Skämmerskans dotter. Den är jätte bra, den trejde bästa bok jag läst!! Så det bästa tips jag kan ge är att läsa HELA serien för om du börjar med denna kommer du inte fatta ett skit! Men läst den! Slösa inte tid med att sitta här och drägla efter att få läsa den! Gå genast till närmaste bibbla och låna den!!! ;)


Man ska nog vara 10-13-kanse 14-för att förstå den och tycka den är bra.

Det är 410 sidor i den.


8/10 drinkar                  


 

Av Maja - 6 februari 2011 10:09

"Sjut, för helvete!" ropar någon uppe i buskarna, och plötsligt susade något genom luften med ett svichande, sjungande ljud, mor föll ihop. Jag kunde se något långt svart sticka upp ur axeln på henne. De hade sjutit min mor. De hade sjutit min mor.


Skämmartecknet är den andra boken i serien Skämmerskan dotter.

Dina har ärvt sin mors gåva. När hon ser någon i ögonen kan hon se alla de onda handlingar som personen skäms över. När Dinas mor blir dödligt sårad ger sig Dinas bror Davin iväg för att hämnas, men han hamnar i svårigheter... Både Davin och Dina får utkämpa strider. Davin med sitt svärd och Dina med de farliga gåvor hon har ärvt från sin mor ...


Denna boken är jätte bra och den har något på 300 sidor.    

Den får 7/10 stjärnor               


 

Av Maja - 6 februari 2011 09:12

Jag rusade iväg över mark, stockar och murspillror utan att trampa fel en enda gång, och hoppade över drakkroppens långa hals och runt bakom Nico, som stod med med luft spjut och höll det andra odjuret i schack. Och just medan jag stod där och trevade efter nyckeln och kunde se porten, där, precis inom räckhåll - just då lyfte den döende draken på huvudet en sista gång. Jag hann inte ens skrika. Gapet öppnades och den slöt käftarna om min vänstra arm.


Dina har ärvt sin mors gåva. När hon tittar någon i ögonen kan hon se alla de onda  handlingar som han i sitt innesta skäms över. För Dina är det snarare en förbannelse än en gåva. Ingen vågar vara hennes vän och alla slår ner blicken när Dina är i närheten.

En dag kallas Dinas mamma till Dunarks borg för att få en mördare att erkänna ett blodigt mord. Nu måste Dina acceptera sin gåva och lära sig att använda den.


Detta är den första boken i en serie som heter Skämmerskans dotter. Denna serie äger fett så läs denna boken så du får läsa den bästa serien i världen (ensålänge) ;)   


7/10 hundar                


 


Av Maja - 6 februari 2011 08:50

Hej!

Detta är min underbara blogg där jag skriver om alla böcker jag läser! Om jag läser en superduper dålig bok ska man inte räkna med att jag skriver om den här, men det kan hända! ;) Jag gillar spänning och fantasy, men inte för mycket! Som älvor i en magisk skog eller nått, okej, jag skulle ALDRIG läsa en son bok men endå...

Mina favvo författare är Lene Kaaberböl och Stephenie Meyer! (ensålänge! ;))

Men jag hoppas ni kommer gilla min blogg och böckerna jag skriver om! ;)


Ha det gött!

            /Majsen     

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Glöm inte komentera, fråga
och göra
gästboksinlägg

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vilken är din favorit kategori i böcker?
 Fantasy
 Deckare
 Djur
 Scince fiction (tecknik)
 Krig
 Historia
 Skräck
 Dikt/Poesi
 Kokböcker

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards